リーンシックスシグマ(Lean Six Sigma)とは
シックスシグマ(Six Sigma)は、米モトローラ社が提唱した統計的品質改善手法で、組織改革のための
フレームワークとして世界中で使われています。
リーンシックスシグマは、トヨタ生産方式を源流とするリーン(ムダ取り)を組合わせたもので、シックスシグマが「欠陥の最小化」に焦点をあてるのに対し、「ムダの最小化」に焦点をあて、企業価値を生まないムダを発見して改善を進めます。
GE(ゼネラル・エレクトリック)のリーンシックスシグマは、
①顧客が求める製品・サービスの価値を定める
②すべての活動において、VSAにより「価値の流れ図」を作成する
③継続的なプロセス改善を実施する
を原則としています。
リーンシックスシグマは、製造、サービス、IT、物流、金融など、多くの業種で実施、効果をあげることが可能です。
こんな時にはご相談ください
①Lean Six Sigmaを導入してみたい
②Six Sigmaを実施しているが、ブラックベルトの指導力を高めたい
③現行の改善活動、QC活動に形骸化を感じており、打開策を模索している
What is Lean Six Sigma?
Lean Six Sigma is a fact-based, data-driven philosophy of improvement that values defect prevention over defect detection. It drives customer satisfaction and bottom-line results by reducing variation, waste, and cycle time, while promoting the use of work standardization and flow, thereby creating a competitive advantage. It applies anywhere variation and waste exist, and every employee should be involved.
What is Lean?
Lean is a systematic approach to reduce or eliminate activities that don't add value to the process.
It emphasizes removing wasteful steps in a process and taking the only value added steps. The Lean method ensures high quality and customer satisfaction.