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リーンシックスシグマ(Lean Six Sigma)とは

シックスシグマ(Six Sigma)は、米モトローラ社が提唱した統計的品質改善手法で、組織改革のための

フレームワークとして世界中で使われています。

 

リーンシックスシグマは、トヨタ生産方式を源流とするリーン(ムダ取り)を組合わせたもので、シックスシグマが「欠陥の最小化」に焦点をあてるのに対し、「ムダの最小化」に焦点をあて、企業価値を生まないムダを発見して改善を進めます。

 

GE(ゼネラル・エレクトリック)のリーンシックスシグマは、

 ①顧客が求める製品・サービスの価値を定める 

 ②すべての活動において、VSAにより「価値の流れ図」を作成する 

 ③継続的なプロセス改善を実施する 

を原則としています。

 

リーンシックスシグマは、製造、サービス、IT、物流、金融など、多くの業種で実施、効果をあげることが可能です。

こんな時にはご相談​ください

 ①​Lean Six Sigmaを導入してみたい

 ②Six Sigmaを実施しているが、ブラックベルトの指導力を高めたい

 ③現行の改善活動、QC活動に形骸化を感じており、打開策を模索している

What is Lean Six Sigma?

Lean Six Sigma is a fact-based, data-driven philosophy of improvement that values defect prevention over defect detection. It drives customer satisfaction and bottom-line results by reducing variation, waste, and cycle time, while promoting the use of work standardization and flow, thereby creating a competitive advantage. It applies anywhere variation and waste exist, and every employee should be involved.

 

What is Lean?

Lean is a systematic approach to reduce or eliminate activities that don't add value to the process.

It emphasizes removing wasteful steps in a process and taking the only value added steps. The Lean method ensures high quality and customer satisfaction. 

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